Czym jest oprogramowanie dedykowane?

Oprogramowanie dedykowane to szerokie spektrum aplikacji tworzonych w oparciu o potrzeby jednego przedsiębiorstwa i przygotowywane wyłącznie pod kątem jego specyfiki. Jest to oprogramowanie tworzone na zamówienie klienta.

Aplikacje dedykowane wprowadzane są w różnej wielkości firmach z różnorodnych branż. Obejmują one dowolny zakres funkcji związanych z zarządzaniem procesami w przedsiębiorstwie np. zarządzanie zamówieniami i zleceniami, kontrola przepływu dokumentów w firmie czy utrzymanie relacji z klientami.

Można dzięki nim usprawnić zarządzanie organizacją i zautomatyzować pracochłonne czynności dokładnie w wymaganym zakresie. Są one skrojone na miarę. To znaczy, że wszystkie funkcjonalności mogą w 100% rozwiązywać istniejące problemy.

Dlaczego mogą Państwo potrzebować oprogramowania dedykowanego?

Na rynku informatycznym istnieje wiele gotowych systemów, które firma może wdrożyć niższym kosztem i w krótszym czasie niż aplikacje dedykowane. Często jednak nie jest możliwe znalezienie produktu, który spełniałaby wszystkie oczekiwania dotyczące funkcjonalności, wydajności czy ekonomiczności.

„Pudełkowe” aplikacje stanowią rozwiązania kompromisowe między wymaganiami wielu różnych klientów. Produkt będzie zapewne oferował wiele możliwości, ale możliwe, że zabraknie funkcji kluczowych dla danej organizacji. Jednocześnie gotowym aplikacjom tym brakuje elastyczności w dostosowaniu do wymagań klienta. W związku z tym trudno też zintegrować je z istniejącymi już w firmie systemami informatycznymi. Co więcej mają one ograniczone możliwości w zakresie modernizacji i rozwoju w kierunku zgodnym ze zmianami zachodzącymi w firmie.

Czym charakteryzuje się oprogramowanie dedykowane?

W przeciwieństwie do standaryzowanych, gotowych aplikacji, aplikacje dedykowane odpowiadają na indywidualne zapotrzebowanie i dostarczają unikatowe produkty.

Cechy oprogramowania dedykowanego:

  • skrojone na miarę, odpowiadające na indywidualne oczekiwania,
  • w łatwy sposób integrowane z istniejącymi systemami informatycznymi,
  • użyteczne i przyjazne użytkownikowi, bo dopasowane do jego potrzeb,
  • mogą być rozwijane wraz z rozwojem firmy,
  • elastycznie dopasowują się do specyfiki organizacji,
  • w dłuższej perspektywie najskuteczniej pozwalają zaoszczędzić czas i zasoby,
  • dają swobodę wyboru rozwiązań i technologii, zależnie od potrzeb klienta,
  • dają możliwość zaprojektowania nieszablonowych, oryginalnych rozwiązań wzmacniających przewagę konkurencyjną.

Jak przebiega proces tworzenia oprogramowania dedykowanego?

Podstawą do stworzenia systemu informatycznego jest analiza biznesowa procedur i standardów funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz warunków w jakich istnieje. Kluczowe jest zrozumienie celów klienta oraz zidentyfikowanie korzyści jakie ma mu przynieść zamówiony system. System musi odpowiadać nie tylko na teraźniejsze zapotrzebowanie, ale też brać pod uwagę plany firmy na przyszłość.

Etapy tworzenia oprogramowania dedykowanego:

Analiza procesów biznesowych i potrzeb firmy
By indywidualnie dostosować rozwiązania do klienta, przeprowadzana jest dogłębna analiza procesów biznesowych zachodzących w firmie. Szczegółowo badane są też wymagania klienta i jego potrzeby techniczne w obszarze tworzenia oprogramowania.
Przygotowanie specyfikacji technicznej i wycena
Przygotowany zostaje projekt techniczny oprogramowania, na podstawie którego określony będzie też koszt wykonania systemu informatycznego.
Wykonanie i testowanie systemu
Wykonanie aplikacji dedykowanej powinno się odbywać we współpracy z odbiorcą rozwiązania, aby zapewnić właściwy przepływ informacji. Już na tym etapie rozpoczyna się też faza testowania powstających elementów systemu.
Wdrożenie i szkolenia pracowników
W okresie implementacji systemu informatycznego odbywają się również szkolenia kluczowych użytkowników, które przyspieszają proces adaptacji do zmian.
Wsparcie powdrożeniowe i gwarancja
Ważne jest dostarczenie klientowi pomocy technicznej okresie po przeprowadzeniu wdrożenia systemu oraz objęcie usług okresem gwarancyjnym.
Utrzymanie i rozwój oprogramowania na zamówienie
Po wdrożeniu systemu informatycznego często istnieje konieczność prowadzenia prac związanych z utrzymaniem systemu (m.in. prace konserwacyjne i profilaktyczne). Z czasem pojawia się też potrzeba rozwijania systemu w związku ze zmieniają się potrzebami firmy.

Czym jest oprogramowanie internetowe (webowe)?

Jest to oprogramowanie komputerowe dostępne przez przeglądarkę internetową, pozwalające na korzystanie z funkcji aplikacji w dowolnym czasie i miejscu pod warunkiem, że jesteśmy podłączeni do Internetu. Nie musimy się martwić czy nasze oprogramowanie będzie działało na określonym systemie operacyjnym, bo jest od niego niezależne.

W przeciwieństwie do oprogramowania desktopowego, instalowanego na komputerze, aplikacja webowa ma zwykle znacznie mniejsze wymagania sprzętowe wobec komputera użytkownika. By z niej skorzystać wystarczy dowolny komputer o standardowych parametrach. Wszelkie dane aplikacja internetowa przechowuje na serwerach – zewnętrznym sprzęcie, który można zakupić na własne potrzeby lub wynająć w ramach usługi hostingu.

Oprogramowanie internetowe w życiu codziennym

Często nieświadomie stajemy się użytkownikami aplikacji internetowych – robiąc zakupy w sklepie internetowym, korzystając z rezerwacji biletów online, kontaktując się ze znajomymi na serwisach społecznościowych. Może się wydawać, że są to zwyczajne strony internetowe, ale w przeciwieństwie do klasycznych www, które służą głównie do wyświetlania treści, pozwalają na znacznie więcej. Dają użytkownikowi możliwość podejmowania działań (np. logowania), wykonywania różnych czynności (np. korzystania z wyszukiwarki), wchodzenia w interakcje (np. rozmów, komentowania wpisów).

Dzięki aplikacji webowej istnieje też możliwość korzystania z usług danej firmy bez wychodzenia z domu, albo współpracy w grupie, nawet jeśli jej członkowie znajdują się w odległych od siebie miejscach. Coraz więcej aplikacji internetowych przypomina te desktopowe, jak na przykład Google Docs, który umożliwia edytowanie dokumentów i ich wymiany online. Ważną cechą i niewątpliwą zaletą oprogramowania internetowego jest więc jego interaktywność.

Przykładowe aplikacje internetowe (webowe):

  • sklep internetowy,
  • system CRM (Customer Relationship Management),
  • system rezerwacji online,
  • aplikacja do prowadzenia księgowości,
  • serwis aukcyjny,
  • serwis społecznościowy,
  • wiele innych systemów, które możemy udostępnić przez Internet.

Główne zalety aplikacji webowych:

  • dostęp do zasobów z dowolnego miejsca na świecie o dowolnej porze,
  • minimalne wymagania sprzętowe dla użytkownika – komputer podłączony do Internetu,
  • niski koszt wdrożenia instalacji dla nowego użytkownika,
  • niezależność oprogramowania od systemu operacyjnego działającego na komputerze użytkownika,
  • wysokie bezpieczeństwo systemów – bazy danych zabezpieczone centralnie, przesyłanie danych w sposób szyfrowany.

Przyszłość oprogramowania internetowego

Technologie internetowe nadal się rozwijają i w wielu obszarach wypierają oprogramowanie desktopowe. Dzieje się tak dlatego, że dają one naprawdę duże możliwości i szerokie pole do popisu. Szczególnie, jeśli dostęp do systemu ma być możliwy nie tylko z wewnątrz firmy, ale również poza nią, aplikacja webowa jest doskonałym rozwiązaniem. Oprogramowanie internetowe może być stworzone na specjalne zamówienie klienta – oprogramowanie dedykowane .

Kontakt

IFIRMA SA
ul. Grabiszyńska 241B
53-234 Wrocław

tel.: +48 71 769 43 00
fax: +48 71 321 00 16
e-mail: office@ifirma.pl

KRS: 0000281947
NIP: PL-898-16-47-572
REGON: 931082394
Nasz profil na Google+

Nasze certyfikaty